لطفا لایسنس قالب مکس کوچ را از پیشخوان فعال نمایید.

مدیریت هیجانهای منفی

 

 

مهارتهای زندگی – مهارت سوم : مدیریت هیجانات منفی

 

 

نویسندگان:

ندا خدادادی
ندا خدادادی

روانشناس

محمدعلی داوری
محمدعلی داوری

روانشناس بالینی

 

 

فهرست مطالب

مهارت مدیریت هیجانات منفی

برای مدیریت یا تنظیم هیجانات 3مرحله نیاز است:

اول خوداگاهی هیجانی)چه احساسی دارم نشانه های آن چیست و در چه موقعیتی اتفاق می افتد)

دوم خنثی کردن تنش)چه روشی را بکار بگیرم تا شدت هیجانم کمتر شود)

و سوم ابراز هیجان)بعد از شناخت احساس و کنترل نسبی آن چگونه با قاطعیت بیان کنم)

این تمرین ها در صورت تکرار بسیار اثر بخش خواهند بود.

لازمه ی تقویت این مهارت انجام تمارین و تسلط بر مهارت خودآگاهی است که به عنوان اولین مهارت برای شما توضیح داده شد.

 

 

تمرین اول:
نمودار احساسات
تمرین دوم:
شناسایی نقاط داغ
تمرین سوم:
مقابله با فرد خشمگین

 

 

تمرین اول : نمودار احساسات

بر اساس موقعیت های زیر برای خودتان از یک تا ده میزان عصبانیتتان را مشخص کنید.

*بخاطر اشتباه دوستتان معلم شما را مقصر میداند.

*مادرتان بدون اجازه شما اتاقتان را مرتب کرده است.

*همکلاسیتان وسایل شخصی شما را بی اجازه برمیدارد .

**چه اتفاقاتی خشم شما را تا اخرین درجه بالا میبرد؟

و چه اتفاقاتی کمترین میزان خشم را در شما ایجاد میکند؟

 

تمرین دوم: شناسایی نقاط داغ

در این تمرین شما در طول هفته نیاز دارید تا به پایش موقعیت هایی بپردازید که شما را بسیار عصبانی یا بسیار ناراحت کرده است؟

آیا میتوانید راهکار هایی ارائه دهید تا در موقعیت های مشابه بهتر عمل کنید؟

نوشیدن آب

ترک موقعیت

تنفس عمیق و …

 

تمرین سوم : مقابله با فرد خشمگین

در طی روزهای آینده اگر در خانواده یا دوستانتان با فردی عصبانی روبرو شدید اولین اقدام استفاده از تکنیک همدلی می باشد از او سوال کنید از چه چیزی ناراحت است به او گوش کنید احساساتش را انعکاس دهید و در صورت تمایل خودش به او پیشنهاد کمک دهید در غیر این صورت بعد از همدلی اجازه دهید در آرامش خودش به تحلیل موضوع بپردازد

 

 

 

مدیریت هیجان کودک

 تصور کنید کودکی را که از تنها خوابیدن می ترسد  در این مثال ترس به عنوان یک هیجان منفی در نظر گرفته می شود و برای مدیریت آن کودک شما باید بداند ترس چیست(خودآگاهی هیجانی)

چگونه آن را کاهش دهد و چگونه ابراز کند که به معنای روبرو شدن و پذیرش آن می باشد

.

 بازی اول:

از فرزند خود بخواهید هر بار یک احساس را نقاشی کند و بعد از او سوال کنید اگر خودش این احساس را داشته باشد  برای برطرف شدن آن چکار میتواند انجام دهد تا حواسش پرت شود

تنفس عمیق  آب خنک  و ..راهکار های ساده را به او آموزش دهید.

.

بازی دوم:

از فرزند خودتان بخواهید در قالب نقاشی یا داستان کتاب قصه خودش را درست کند و نام آن را  کتاب داستان نگرانی  های من بگذارد و اسم خودش را به عنوان نویسنده بنویسد در هر صفحه یکی از نگرانی ها و ترس  هایش را بنویسد و اینکه چرا نگرانش میکند و دوست دارد با آن نگرانی چکار کند؟

راهکار هایی که کودکتان ارایه می کند را می توانید در بافتی مناسب برای روبرو شدن او با نگرانی اش بکار ببرید.

 

این تمرین فوق العاده عالی به شما کمک میکند که شما هم با کودکتان بیشتر آشنا شوید و بتوانید دغدغه های اورا بشناسید.

تاکید میکنیم در تمامی مهارت ها شما خودتان باید الگوی مناسبی برای فرزندتان باشید.

.

بیشتر بخوانید : سایر مهارتهای زندگی

دیدگاه خود را به ما بگویید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • Custom attributes
  • زمینه های دلخواه
مقایسه
لیست علاقه مندی ها 0